2012. május 13., vasárnap

A visszaesés lehetséges okairól


A visszaesés lehetséges okairól

Ha konkrétan feltesszük a kérdést, hogy konkrétan mi is lehet az oka a Sony Corporation sorozatos közelmúltbéli kudarcainak, akkor sokféle választ kaphatunk sok helyről. Ezek közül a leg jellemzőbbek a korábbiakban már részletesebben is tárgyalt – és a vállalat által is hangoztatott – okok, úgymint a gyenge tv- és digitális fényképezőgép-ipar, a rendkívül erős yen, vagy a Samsung térnyerése, de gyakran említik még a 2011. évi márciusi nagy kelet-japáni földrengést, valamint a csaknem fél évig, 2011. július 25-étől 2012. január 16-ig tartó thaiföldi áradásokat is. Utóbbi igen súlyosan érintette a Sony beszállító partnereit, főleg azért, mert itt készült az a tükör nélküli digitális fényképezőgép (Sony Alpha NEX-7), amelyet a cég a válságban lévő tv-ágazata helyére kívánt helyezni, mint kulcsterméket. Azonban, mivel a készletek kimerülését követően nem tudták azokat időben pótolni, az export amerikai érkezése elkerülte a karácsonyi bevásárlási időszakot. Ennek révén nem volt képes betölteni a neki szánt szerepet, így pedig a próbálkozás félresiklott.
„Igen komolyan vesszük az irányítási felelősséget. A tv-részlegben keletkezett hiány jelenleg a legnagyobb kihívást jelenti a vezetésünk számára.” – mondta Kato Masaru, a Sony pénzügyi igazgatója egy április 10-i sajtókonferencián.
Folytatván a néhány bekezdéssel feljebb megkezdett gondolatmenetet – miszerint mik lehetnek a cég gondjainak tényleges okai - és megvizsgáljuk a kívülről jövő reakciókat, már jóval árnyaltabb képet kapunk. Ezek közül figyelemre méltó lehet az egyik nagy hitelminősítő intézet hivatalnokának nyilatkozata, miszerint: „Komoly problémák lehetnek a cég szerkezetében.” Egy másik, külföldi illetőségű értékpapírház elemzője ennél tovább ment, elmondása szerint a Sony problémainak oka a cég „fejnehéz” szerkezetében rejlik. „A Sony a Samsung és más egyéb versenytársaihoz viszonyítva túl sokat költ az adminisztratív- és néhány másik szektorára. Olyannyira strukturált ez a részleg, hogy képtelen tovább profitot termelni, bármennyi televíziót és digitális fényképezőgépet is adnak el.” [1]
Más elemzők is mélyebb problémák lehetőségére utalnak – Thomas Kang, a Strategy Analytics piackutató vállalat dél-koreai kutatási igazgatója szerint sem fogható a mélypont egyszerűen a valutaárfolyamokra – állítja: „valami mással van a gond”.  
Általánosnak mondható vélemény, hogy jelenleg a Sony válaszút előtt áll, a vezetésnek döntést kell hoznia arról, hogy maradnak-e továbbra is főként az elektronikai berendezések gyártásánál, vagy tartalomszolgáltatóvá lépnek elő.
A Sony egykori fő profiljának számító elektronikai-ágazat mára hatalmas teherré változott - a fentebb idézett koreai elemző szerint az egykor még a japán cég által megálmodott és megvalósított hordozható zene piacán az Apple reagált gyorsabban – és ért el magának vezető szerepet, míg a tv-gyártás területén a Samsung tudott hatékonyabban előrelépni azzal, hogy olcsó, LCD-technológiával szerelt készülékeket fejlesztett ki a Sony költségigényes plazma-technológiájával szemben.[2]
A vállalat legfőbb problémája azonban – ahogy azt az elemzők is mondják – a Sony szerteágazó üzleti tevékenységeinek egy irányba terelése, ehhez pedig erős vezetés szükségeltetik, amely képes egy kézben tartani az ügyeket. Kang szerint „elengedhetetlen egy erős irányítói testület, amely a Samsungnál és az Apple-nél például már megvan. A gyors mozgáshoz ez nélkülözhetetlen.” Ez utóbbit egyébként Hirai Kazuo is elismerte a konferencián.[3]
Ezek alapján láthatjuk, hogy a problémák okait illetően meglehetősen eltérő képet mutat a japán és a külföldi szakértők véleménye – egy dolog biztos – a cég szempontjából kiemelkedően fontos a fennálló helyzet mihamarabbi orvoslása.
„Egy Sony, egy menedzsment” – hangzott az elnök jelszava – utalván ezzel az elinduló átszervezésekre, amelyek lezajlása után várhatóan egy sokkal átgondoltabb vezetési-döntéshozatali struktúrával fog működni a cég. Ettől remélik egyben a manapság nem túl erős innovációs tevékenység újbóli lendületre kapását, felgyorsulását is.[4] [5]



[1] Analysts point to structural problems behind Sony's record loss. Asahi.com [on-line]


[2] The search for Sony’s soul. CNN.com [on-line]
[3] The search for Sony’s soul. CNN.com [on-line]
[4] The search for Sony’s soul. CNN.com [on-line]
[5] Új lendületet venne a veszteségben úszó Sony. origo.hu [on-line]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése