A
visszaesés lehetséges okairól
Ha konkrétan feltesszük a kérdést, hogy konkrétan mi is lehet az
oka a Sony Corporation sorozatos közelmúltbéli kudarcainak, akkor sokféle
választ kaphatunk sok helyről. Ezek közül a leg jellemzőbbek a korábbiakban már
részletesebben is tárgyalt – és a vállalat által is hangoztatott – okok,
úgymint a gyenge tv- és digitális fényképezőgép-ipar, a rendkívül erős yen,
vagy a Samsung térnyerése, de gyakran említik még a 2011. évi márciusi nagy
kelet-japáni földrengést, valamint a csaknem fél évig, 2011. július 25-étől
2012. január 16-ig tartó thaiföldi áradásokat is. Utóbbi igen súlyosan
érintette a Sony beszállító partnereit, főleg azért, mert itt készült az a
tükör nélküli digitális fényképezőgép (Sony Alpha NEX-7), amelyet a cég a
válságban lévő tv-ágazata helyére kívánt helyezni, mint kulcsterméket. Azonban,
mivel a készletek kimerülését követően nem tudták azokat időben pótolni, az
export amerikai érkezése elkerülte a karácsonyi bevásárlási időszakot. Ennek
révén nem volt képes betölteni a neki szánt szerepet, így pedig a próbálkozás
félresiklott.
„Igen komolyan
vesszük az irányítási felelősséget. A tv-részlegben keletkezett hiány jelenleg
a legnagyobb kihívást jelenti a vezetésünk számára.” – mondta Kato Masaru, a Sony pénzügyi igazgatója egy április 10-i
sajtókonferencián.
Folytatván a néhány
bekezdéssel feljebb megkezdett gondolatmenetet – miszerint mik lehetnek a cég
gondjainak tényleges okai - és megvizsgáljuk a kívülről jövő reakciókat, már
jóval árnyaltabb képet kapunk. Ezek közül figyelemre méltó lehet az egyik nagy
hitelminősítő intézet hivatalnokának nyilatkozata, miszerint: „Komoly problémák lehetnek a cég
szerkezetében.” Egy másik, külföldi illetőségű értékpapírház elemzője ennél
tovább ment, elmondása szerint a Sony problémainak oka a cég „fejnehéz” szerkezetében rejlik. „A Sony a Samsung és más egyéb
versenytársaihoz viszonyítva túl sokat költ az adminisztratív- és néhány másik
szektorára. Olyannyira strukturált ez a
részleg, hogy képtelen tovább profitot termelni, bármennyi televíziót és
digitális fényképezőgépet is adnak el.” [1]
Más elemzők is
mélyebb problémák lehetőségére utalnak – Thomas Kang, a Strategy Analytics
piackutató vállalat dél-koreai kutatási igazgatója szerint sem fogható a
mélypont egyszerűen a valutaárfolyamokra – állítja: „valami mással van a gond”.
Általánosnak mondható vélemény, hogy jelenleg a
Sony válaszút előtt áll, a vezetésnek döntést kell hoznia arról, hogy
maradnak-e továbbra is főként az elektronikai berendezések gyártásánál, vagy tartalomszolgáltatóvá
lépnek elő.
A Sony egykori fő profiljának számító
elektronikai-ágazat mára hatalmas teherré változott - a fentebb idézett koreai
elemző szerint az egykor még a japán cég által megálmodott és megvalósított
hordozható zene piacán az Apple reagált gyorsabban – és ért el magának vezető
szerepet, míg a tv-gyártás területén a Samsung tudott hatékonyabban előrelépni
azzal, hogy olcsó, LCD-technológiával szerelt készülékeket fejlesztett ki a
Sony költségigényes plazma-technológiájával szemben.[2]
A vállalat legfőbb
problémája azonban – ahogy azt az elemzők is mondják – a Sony szerteágazó
üzleti tevékenységeinek egy irányba terelése, ehhez pedig erős vezetés
szükségeltetik, amely képes egy kézben tartani az ügyeket. Kang szerint
„elengedhetetlen egy erős irányítói testület, amely a Samsungnál és az
Apple-nél például már megvan. A gyors mozgáshoz ez nélkülözhetetlen.” Ez
utóbbit egyébként Hirai Kazuo is elismerte a konferencián.[3]
Ezek alapján láthatjuk, hogy a problémák okait
illetően meglehetősen eltérő képet mutat a japán és a külföldi szakértők
véleménye – egy dolog biztos – a cég szempontjából kiemelkedően fontos a
fennálló helyzet mihamarabbi orvoslása.
„Egy Sony, egy menedzsment” – hangzott az elnök jelszava – utalván ezzel az
elinduló átszervezésekre, amelyek lezajlása után várhatóan egy sokkal
átgondoltabb vezetési-döntéshozatali struktúrával fog működni a cég. Ettől
remélik egyben a manapság nem túl erős innovációs tevékenység újbóli lendületre
kapását, felgyorsulását is.[4] [5]
[1] Analysts point to structural problems behind Sony's record
loss.
Asahi.com [on-line]
[2]
The search for Sony’s soul. CNN.com [on-line]
[3]
The search for Sony’s soul. CNN.com [on-line]
[4]
The search for Sony’s soul. CNN.com [on-line]
[5]
Új lendületet venne a veszteségben úszó Sony. origo.hu [on-line]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése