2012. május 13., vasárnap

Gondolatok a Sonyról - múlt, jelen és jövő


Annak ellenére, hogy a Sony Corporation világméretű elektronikai és szórakoztatóipari nagyvállalattá vált, tagadhatatlanul magában hordozza japános sajátosságait. Ilyen a szélesebb körben is ismert gondoskodószellemű vállalati berendezkedés, ahol leginkább az alkalmazottak életszínvonalának és helyzetének javítására törekszenek.  Más összefüggéseket vizsgálva azonban további jellegzetességeket is találhatunk.

Ezek közül az egyik ilyen (amelyről Morita könyvében is olvashatunk) az a Japánban már ősidők óta létező gondolkodásmód, amelyet a mottainai szó jelöl. Jelentése sokrétű, szó szerint „tiszteletlent” jelent, de más esetekben lehet „szentségtörés”, amelyet az ég ellen követnek el. Magyarra fordítva ezt úgy értelmezhetjük, hogy a japánok nagy általánosságban azt gondolják, hogy mivel mindennemű földi javat a természettől kaptak kölcsön, így azokat kitüntetett figyelemmel kell óvniuk, és természetesen ezek bármilyen mértékű pazarlása is véteknek minősül. Ebből fakad a japánokra olyannyira jellemző miniatürizálás jelensége, és a kevés alapanyagból való termelés az iparban, a termékek minimalista, ám mégis elegáns megjelenése. Ez a gyakorlatiasság nélkülözhetetlen volt a japánok számára a különböző természeti vagy emberi katasztrófák túléléséhez, és az ma is. Folyamatos fejlesztések történnek annak érdekében, hogy növelni tudják az emberek biztonságát, így pedig növelni az életben maradás esélyét is, amennyiben válság ütné fel a fejét. Amint azt láttuk, a Sony is hasonlóan nehéz körülmények között indult el saját útján, célul kitűzve a japán nemzet megsegítését és kiemelését a háború tragédiájának romjaiból.

Az előbbiekből gyökerezően, a japán iparra mindig is jellemző kitűnő esztétikai érzékkel párosulva, olyan kézműves termékek kerültek ki a mesterek kezei alól, amelyek ma is, eredeti szépségükből mit sem veszítve gyönyörködtetnek minket. Ez a hagyomány Sony idejében sem szakadt meg, mi több, a cég nemzetközi trendet teremtett azzal, amikor Ohga Norio vezetésével megalkották termékeik számára az azóta klasszikusnak számító ezüst-fekete megjelenést. Ezt az egyszerűségre törekvő elvet a készülékek kezelésére is kiterjesztették, nagyban könnyebbé téve ezzel azok használatát a fogyasztók számára is.

Ezek a hagyományok ma is aktívan élnek a vállalatnál, és komoly szerepük volt abban, hogy a Sony olyanná váljon, amilyennek ma ismerjük. A cégen belül uralkodó állandó újítási szándék és az a szenvedélyes alkotó szellem, amely az alapítástól kezdve a mai napig belengi a fejlesztők műhelyeit biztosra vehető, hogy a jövőben is alapot biztosít az innovációkhoz.   

Végül pedig néhány szó a Sony mai helyzetéről a világban. Ami korunk globális piacgazdaságát illeti, kétség kívül kijelenthető, hogy a vállalat az elkövetkezendő néhány évben komoly próbatételeknek néz elébe. Az a jelenség, amit egykor a Sony idézett elő – miszerint nagyszámú, innovatív és rendívül jó minőségű termékeivel szép lassan meghódította a világot – ma mások sajátjává vált. A múltban ütőkártyának számító frappáns ötletek és szemfüles gyorsaság mára némileg megkoptak a cégnél, így versenytársaik mind nagyobb helyzeti előnyt tudtak kovácsolni saját éberségük, vagy éppen gyors reakcióképességük révén. A Sony – ha lehet ilyen hasonlattal élni - ma egy kicsit talán olyan, mint egy idős korába lépett ember – kissé lelassult, reakcióideje hosszú, ámde tapasztalt – ezt pedig nem lehet félvállról venni. Lehet, hogy a vállalat ma sok esetben a „múltjából él”, lehet hogy követett el hibákat, de nem felejthetjük el, hogy mindig ott rejtőzhet az a potenciál, amely a világ élvonalába emelte. Ahogy a CNN amerikai hírcsatorna riportere, Kyung Lah április 12-i tudósításában elmondta, most az lesz az egyik legfontosabb és egyben legérdekesebb feladat a Sonynál, hogy ismét megalkossák, megtalálják azt a vonzerőt, a „mojo-t”, amely két-három évtizede még megvolt a vállalat termékeiben.[1]

A kihívás adott, a versenytársak, a célok és az új feladatok ismertek – a közeljövőben pedig kiderül, hogy a Sony Corporationnak vannak-e még rejtett tartalékai a visszatéréshez.     



[1] The search for Sony’s soul. Videóanyag, CNN.com [on-line]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése