1986-ra nyúlik vissza az alcímben említett játékkonzol története, amely kezdetben
a Sony és a Nintendo közös projektje volt. Azonban, 1991-ben a Nintendo
különböző, a két cég között felmerülő ellentétek hatására kilépett a
fejlesztésekből, ennek következtében aztán néhány évre le is álltak az efféle
kutatások a cégnél. A PlayStation maga egy bizonyos Kutaragi Ken nevezetű
japán mérnök ötlete volt, akit az 1990-es évek legelején intenzíven
foglalkoztatott egy olyan otthoni célra szánt játékgép megépítése, amely magában
képes foglalni egy számítógépes munkaállomás erejét, ötvözve a magas
felbontású grafikai megjelenítéssel. Két évig támogató nélkül dolgozott,
míg végül barátja, az idősebb Sony vezető, Tokunaka „Terry” Teruo közbe nem
avatkozott helyette. Elküldte Kutaragit, hogy találkozzon Ohga Norioval,
hogy megbeszélje vele ötletét. Ohga elegendő benyomást szerzett, hogy megbízza
Kutaragit a konzol egy működő prototípusának megépítésével. A Sonynál
nem mindenki volt tisztában a videójáték-technológiában rejlő lehetőségekkel.
A vezetés egyszerűen nem számolt a videójáték-üzlettel, mivel ezeket a
termékeket a szó szoros értelmében gyerekjátéknak tekintették.”[1] Ami
még kellemetlenebb volt, hogy az olyan cégek, mint a Nintendo és a Sega
voltak a videójáték-technológia és szoftveripar stabil vezetői. Mindemellett,
a Sony Igazgatói tervezési tanácsa mégis jóváhagyott egy 50 millió dolláros
induló-alapot Kutaragi és mérnökei számára, hogy kifejleszthessék a szükséges
chipeket a jövőbeni videójáték-konzolokhoz.
A Sony egyik fő kihívása az volt, hogy meg tudja győzni a nagy
szoftver-fejlesztő cégeket arról, hogy alkossanak minőségi játékokat az
új platform-rendszerre, hiszen a cég jövőbeni sikere a
videójáték-technológiában nagymértékben függött ezektől. 1993 novemberében
megalakult a Sony Computer Entertainment (SCE), amely a videójáték-konzolokra
vonatkozó piaci és licencelési célokat, valamint a hozzájuk készített
játékok kiadását volt hivatott kezelni. Az új céget a Sony különböző részlegeinek
képviselői alkották, amelynek felügyelete Tokunaka hatáskörébe tartozott.
Az új videójáték-platform egyik legkritikusabb eleme a CD-technológia alkalmazása
volt az addigi 16-bites tárolóegységek helyett. Előnye volt viszont a
CD-nek a nagyobb tárolókapacitás és a jóval kisebb gyártási költség.
1994. december 3-án, Japánban bemutatták a Sony Playstation-t, amelyhez kezdetben nyolc játék
volt megvásárolható. A Sony, csak az első hónapban 300.000 darabot adott
el a konzolokból, ami több mint a háromszorosa volt annak, amire a cég
stratégái számítottak. A konzol amerikai bemutatójára egy évvel
később került sor, ahol szintén azonnali sikert aratott. 1998-ra a Playstation
eladásai elérték a 33 millió darabot világszerte, amely ennek köszönhetően
a videójáték-konzolok nemzetközi vezetőjévé vált. Lekicsinyített,
LCD-képernyővel ellátott változata a PS One volt, melyet 2000-ben dobtak piacra.
A készülék gyártásának megszüntetését 2006. március 23-án jelentette
be a cég, ezzel a konzol-iparban hosszú ideig ez a modell volt az, amit a leghosszabb
ideig gyártottak. Egy 2008-as adat szerint 102 millió darab talált belőle
gazdára. A legtöbb példányban eladott hozzá kapható játék a Gran Turismo autószimulátor első része
volt.
Forrás:
- Gershon, Richard A: The Sony Corporation: A Case Study in
Transnational Media Management by Richard A. Gershon, Western
Michigan University, U.S.A. and Tsutomu Kanayama, Sophia University,
Japan, 2002. [on-line]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése