2012. május 13., vasárnap

A Sony Walkman

A készülék ötlete, amely egyszersmind megváltoztatta a tömeges zenehallgatási szokásokat, Ibuka Masaru fejében fogant meg az 1970-es évek vége felé. Egy nap azzal ment oda Morita Akio-hoz, hogy napközben – operarajongó lévén - szeretne gyakran zenét hallgatni, viszont ezzel mást nem akarna zavarni. Másrészt, mivel igen sűrűn bonyolított le üzleti utakat repülővel, úgy gondolta, hogy ezek alkalmával is hasznát vehetné egy olyan kis magnónak, amely segítségével könnyedén „magával viheti” a zenét. Egy viszonylag nehéz hordozható magnetofon és egy fülhallgató volt a kezében, és azon törte a fejét, hogy hogyan lehetne ebből a kombinációból egy kompakt méretű és jó hangminőségű zenelejátszó-eszközt alkotni.[1]

Morita saját maga is ötletelt már korábban hasonlón, azonban csak ekkor tudatosult benne elhatározása abban, hogy meg is építse azt. Mérnökeit azzal bízta meg, hogy a Pressman kisméretű monomagnó felvételért felelős áramkörét valamint hangszóróját távolítsák el, majd ezek helyére építsenek bele egy kis sztereóerősítőt. A készüléket a compact cassette formátum lejátszására kezdték el tervezni.  Maguk a fejlesztők is kétkedve fogadták az akkoriban igen merésznek számító ötletet, másrészt, az üzleti részleg könyvelői sem voltak lenyűgözve, hiszen az igen megbízható Pressman 45 ezer yen-t kóstált akkoriban, Morita azonban – remélve, hogy a találmány nagy sikert arat majd a fiatalok körében, 30 ezer yen alatti fogyasztói árat tervezett (a végső ár végül is 33 ezer yen lett). Ugyanis – nem véletlenül – a lejátszó majdani marketingjével szinte teljes mértékben a fiatalok csoportját szerette volna megcélozni, hiszen látta, hogy mennyien élnek együtt szorosan a zenével nap, mint nap.

A majdani Walkman másik, velejáró nagy újítása a könnyű sztereó fejhallgató volt, ennek kifejlesztése bizonyult az egyik legnehezebb kihívásnak, azonban a magnó prototípusának kipróbálásakor a remek hangminőség miatt Morita kárpótolva érezhette magát – úgy tűnt, egyre ígéretesebb az új termék.

Amit talán kevesebben ismerhetünk a Walkman-nel kapcsolatban, az a kiadása előtt kapott néhány extra kiegészítő funkció, amelyek (legfőképp beszerelésük előzetes szándéka miatt) mai szemmel olvasva érdekesnek tűnhetnek. Ilyen volt a dupla fejhallgató-kimenet, amely az után került a készülékbe, hogy Morita úgy látta, hogy felesége megsértődött amiatt, hogy nem hallhatta a zenét, amikor ő hazavitte a magnó tesztpéldányát. A másik utólagos ötlet pedig akkor merült fel benne, amikor az író Soji Kaoru-val egy autóban ülve hallgatták a zenét a Walkman-ról. Golfozás után mutatta meg az új eszközt barátjának, és mivel mindkettőjükön fejhallgató volt, utóbbi, amikor odaszólt volna Moritának, hiába tette, hiszen így nem hallhatták egymást. E probléma orvoslásaképpen, kifejlesztettek egy miniatűr mikrofont, amelyet gombnyomásra működtethetnek a felek, ha zenehallgatás közben mondandójuk akadna. Ezt Morita fontosnak tartotta azért is, mert akkoriban úgy gondolta, hogy talán neveletlenségnek vehetik azt, ha valaki magában hallgatja a zenét. Ennek ellenére a későbbiekben rájött, hogy az emberek nagy részének nincs szüksége ezekre a funkciókra, így azok előbb hamarosan kikerültek, később pedig, a különböző modellváltozatok sorában visszakerültek, egyeseknél a felvétel, másoknál pedig az immár két kis hangszóró, hiszen sztereóban szólalt meg a magnó.

A TPS-L2 típusjelű készüléket (12. kép) 1979. július 1-jén dobták piacra Japánban, éppen a nyári szünet előtt – ez ügyes fogásnak bizonyult a vakációra induló diákság megszólítása szempontjából.

A Walkman világsikerre tett szert, bizonyítja ezt az is, hogy egészen 2010-ig gyártották a Sony-nál. A cég emellett pedig már a ’80-as évek közepére több mint ötven százalékos részesedést szerzett a fejhallgatók gyártása terén is. A lejátszó számos változatban készült aztán az évek során, köztük például víz- és homokálló darabokkal, vagy az olyan, szinte a végletekig kifinomult típusokkal, mint az 1984-ben megjelentetett WM-D6C Pro, amely professzionális felvételek készítésére is alkalmas volt, ez utóbbi az újságírók körében vált elterjedté, de a gyűjtők körében is meglehetősen népszerű. A kazettás Walkmant tekintve, gyártásának 2010-es leállításáig nagyjából 200 millió darabot adtak el belőle világszerte csak a Sony-nál - más cégek másolataival együtt pedig természetesen ennek a mennységnek a többszörösét. Megjelenése új trendet alkotott az emberek zenéhez való viszonyában, a zenehallgatás sokkal személyesebb és elterjedtebb szórakozási forma lett, mint addig bármikor. A lejátszók személyes tárgyakká váltak, velük egy új életstílus jelent meg – könnyűzenei klipek, mozifilmek szereplői lettek, és hamarosan a mindennapok részévé tették a zenehallgatást szinte bárhol és bármikor.    


[1] Morita, 103.

Forrás: Morita, Akio: Made In Japan. Árkádia, Budapest, 1989.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése